Hemel/lichamen: fort
Up ] Spiegelbezoek ] Verbeelding ] [ Hemel/lichamen: fort ] Hemel/Lichamen: bouwput ] Overig ] Evaluatie Devedev ] Sponsors ]
 

Hemel/lichamen: beeldende kunst in de cellen van Fort Ellewoutsdijk
Wies de Bles Henriėtte Rademakers
Sam Easterson Jaap van der Schraaf
Zhuang Hui Didier Volckaert
Klaar van der Lippe P.A.R.K. en Yv Devedev
Jens Pfeifer

 

Wies de Bles
Met haar beelden en installaties wil Wies de Bles een wereld oproepen waarin zij de complexiteit van de werkelijkheid tot een kernpunt brengt. Het zijn ruimtelijke ervaringen met een geconcentreerde verstilling die zowel beweging als stilstand in zich dragen.
Wies de Bles

Wies de Bles
naar begin pagina

Sam Easterson
'Sheep in wolf's clothing' is een beweeglijke film uit 1998 die de (verstoorde) communicatie binnen een kudde schapen weergeeft. De camera bevindt zich op het hoofd van een van de schapen. Het schaap loopt door de weide achter zijn schaapvrienden aan, maar die rennen hard weg omdat het cameraschaap er afwijkend uitziet met die camera.
naar begin pagina

Zhuang Hui
Panoramafoto's van onwaarschijnlijk grote groepen lichamen die als massa opnieuw een lichaam vormen. Revelation series III: falling apart together.
naar begin pagina

Klaar van der Lippe
Hemel/Lichamen - 'Gevecht met de materie' - Klaar van der Lippe/Karin Keijzer
Het werk van Klaar van der Lippe zou 'sociale architectuur' genoemd kunnen worden. Zij ontwerpt protocollen voor handelingen. De ervaring van de toeschouwer/deelnemer wordt tot onderdeel van het kunstwerk gemaakt. Op het binnenterrein van het fort voerde zij met Karin Keijzer een gevecht met de materie, die gestalte kreeg in een berg witte rivierklei.
Hemel/Lichamen - 'Gevecht met de materie' - Klaar van der Lippe/Karin Keijzer
naar begin pagina

Jens Pfeifer
Jens Peifer
Onderdelen van een hert samengevoegd tot een soort bouwpakket. In een ander beeld een hert dat vloeibaar lijkt te worden. In het werk van Jens Pfeifer versmelten levende wezens en levenloze voorwerpen tot een hybride eenheid. Doordat alle onderdelen van het werk met dezelfde huid of huidachtig materiaal zijn bekleed, heeft ook de strengste rechthoekige vorm een sensuele uitstraling.
Jens Pfeifer

Jens Pfeifer

Jens Pfeifer

Jens Pfeifer
naar begin pagina

Henriėtte Rademakers
Henrėtte Rademakers
Een zoektocht door het verleden aan de hand van oude foto's uit een nalatenschap, om een beeld van de toekomst te vinden.
Henriėtte Rademakers

Henriette Rademakers
naar begin pagina

Jaap van der Schraaf
Geuren zijn dragers van herinneringen. Moeders kunnen feilloos hun baby's aan de geur herkennen. Een ander voorbeeld zijn seksuele lokstoffen of feromonen. In de dierenwereld wordt in dit opzicht instinctief gereageerd. De geurinstallatie 'Lucy in the Sky with Diamonds' probeert ons te leiden naar een gewaarwording van onze oorsprong. Lucy was tot voor kort vanuit paleontologisch opzicht de oudste 'missing link' tussen apen en mensen.
Jaap van der Schraaf - 'Lucy' (fragment) - 1999
(fragment)
naar begin pagina

Didier Volckaert
Johoho en een goeie fles rum! (1999)
Op de grond liggen viewmasters verspreid. Elke viewmaster bevat een door Didier Volckaert gefotografeerde 'reel', een kartonnen schijfje met zeven stereoscopische (3D) foto's. Deze zijn gemaakt met een Viewmaster Personal Camera uit 1952. De lichtbron die het bekijken van de foto's mogelijk maakt is een glazen vat rum, verlicht door een enkele
spot.
Didier Volckaert

Didier Volckaert
naar begin pagina

Yv Devedev en P.A.R.K.
PARK-selectie
In een van de kazematten een doorlopende vertoning van werk van video- en filmkunstenaars, samengesteld door gastcurator Yv Devedev en een door P.A.R.K. gemaakte selectie.
PARKselectie
selectie P.A.R.K.

'Vlees' - 1999

'Vlees' - 1999
Yv Devedev - 1999

'Vlees' - 1999

naar begin pagina

 

info(at)stichtlicht.nl