Op 23 september 2000 bij de VASTstelling
van het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen in de voormalige
ambachtschool/drukkerij Oosterbaan, de huidige schouwburg van Goes, luisterde het
publiek tijdens zijn verkenning van het gebouw naar de volgende tekst:
In de binnenstad van Goes waren in de zomer van 2000 - voor wie
het wou zien en horen - opvallende en minder opvallende zaken te ontdekken. Op straat, op
rotondes, tegen muren, achter ramen, in auto's, in vitrines en in winkels. Het waren de
signalen van BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen, de Zomertentoonstelling Goes 2000. Het
concept gaat - kort gezegd - in op de bewegingen die bezoekers van de Goese binnenstad
maken en maakten, nu en vroeger: om te werken, te winkelen, boodschappen te doen, te
recreëren, rond te hangen, van voorzieningen gebruik te maken etc. Daarbij werd de vraag
gesteld wat het effect is van fysieke en mentale verplaatsingen op de waarneming. De
Zomertentoonstelling had dit jaar het karakter van een reeks van acties en
tentoonstellingen: een proces met een vaststelling achteraf. Dit is wat er gebeurd is.
28-04-00
Rond wit gedekte tafels onder de grote beukenboom op het grasveld voor de Villa
dronken de genodigden koffie in afwachting van het openingswoord door de voorzitter van de
Culturele Raad. Door de geopende deuren van de villa was een foto op groot formaat te
zien van een oude man en vrouw, verstrengeld onder een douche (Fotografie Anda van Riet
& Karina Leijnse). Een douchegordijn versterkte de suggestie dat in de hal van de
villa een douchecel was ingericht. Om de tien minuten passeerde een gierwagen die met
kracht water op het wegdek spoot. Het water kwam afwisselend uit de Oostvest en de
Westvest. 'Viva la bactérie' stond op de zijkant gekalkt. Een brandslang aangesloten op
een tankwagentje probeerde vergeefs de suggestie van een fontein op te wekken en werd
tenslotte door een vrouw opgepakt die de opgewekte strijd met de gierwagen aanging. Een
fietser reed door de afzetting en vervolgens door het tafereel heen en voegde zich bij het
publiek. Het water op de Van de Spiegelstraat wilde (weer eens een keer) de aandacht op de
gedempte Zuidvest vestigen.
Uit de geopende ramen van de villa klonken de oefeningen van de
muziekschoolleerlingen. Verschillende lessen door elkaar, ongestructureerd. Uit een bij de
villa geparkeerde auto en uit een transistor op het gras schalde een programma van Radio
Goes: melding werd gemaakt van wateroverlast op de Van de Spiegelstraat, er was een
live-optreden vanuit de studio van de (vals) gitaarspelende Lou & Pablo (met twee
overstuurde versterkers), aangekondigd als 'twee jongens die beroemd willen worden' en
tenslotte werd de toespraak van de voorzitter van de Culturele Raad live uitgezonden. Toen
de voorzitter het woord nam, werd de auto met de luid aanstaande radio gestart en dichter
bij het publiek gezet. Het geluid zong rond, vanuit de luidsprekers die op de microfoon
waren aangesloten en via de radio's. Het pompende geluid van de tankwagen was voortdurend
aanwezig. Dit was de eerste in de reeks audiograffiti.
28-04-00
In het gebied rondom de Stenen Brug waren oranje posters geplakt volgens
Loesje/Goesje-concept met de tekst "Ieder koningshuisje heeft zijn kruisje,
Trixje".
28-04-00 ~ 30-04-00
De tentoonstelling VERplaatsingen was op het Pleintje van Verbeem achter Café Baarends.
Hier waren beelden van Goese ondernemers samengebracht: het ijsje van Frituur Grote Markt,
de clown Ronald MacDonald van McDonalds, de gouden leeuwen van Chinees restaurant Nian
Hao, het bakkertje met bolussen van Fierloos, de knikengel uit de Heilige Maria
Magdalenakerk (in een vitrine), de Palominopaardjes van C&A, de slager van Slagerij
Schrijver Grote Markt, de slager van Slagerij Schrijver Kamperfoeliestraat, de makreel van
Hengelsport Jan van Gent, de duiker van Duikcentrum Goes en de indiaan van Tattoo Studio
Cajac.
28-04-00
De Avond van het Kloppend Hart in café Baarends was een avond met een beetje poëzie en
beeldende kunst. Er waren optredens van Euphonia, Gerard Marinus en Rosilde Verkerke,
Misty, Jaap van de Schraaf, Simon Sampler v/h Simon van Trirum, Chelsea Oostdijk, Edmond
Snoeck, René Wirtz & Rini de Keijzer en De Willies.
Als inleiding op de pauze was er de diavertoning "Wat ons vooral bezighield, wearen
meisjes en sigaretten" met dia's van oude ansichten van rokende kinderen in Zeeuwse
klederdracht (uit de collectie Hans Lindenbergh), en met gesproken commentaar van Edmond
Snoeck. Piet Kock presenteerde de avond. De inrichting van het café had kleine
veranderingen ondergaan. De zilveren bekers in vitrinekasten glansden. Die waren (een
gezamenlijke actie een week tevoren) gepoetst en in de kasten zelf waren spiegels tegen de
achterwand geplaatst. Discobollen versterkten het effect. Alle andere lampen, gloeilampen
en TL, waren vervangen door oranje. Afrikaantjes en oranje kaarsen op de tafels. Voor het
café lag in het water een groot hart van brandende kaarsjes.
28-04-00
In de pauze van de Avond van het Kloppend Hart voerde Karin Keijzer buiten op het pleintje
achter het café de actie VERplaatsingen uit: drie vrouwen gekleed in witte polyester
hoepelrokken brachten met trage bewegingen gips aan op het blote bovenlichaam tot het gips
hard werd. Ze lieten de afdruk van hun bovenlichaam achter. Ook de rokken bleven achter.
Er was geen maan, het tafereel werd aangelicht door bouwlampen en een videoprojectie van
blauw licht.
29-04-00
Koninginnedag Rondom de Stenen Brug. Tussen de vier brandpunten podium WEA (schoolbands),
café Baarends (concert, kinderactiviteiten, tentoonstelling), podium Stenen Brug
(dansdemonstraties, muzikanten, kindertheater van 't Beest) en de 'meditatieve hoek' in
het park, niet ver van de Ginkgo-bomen (met een theetuin, yoga op een vlot in de veste,
percussie en musicerende kinderen), vond een beweging plaats. Onderweg kwamen de bezoekers
het tijdelijk theater "Het Prinsje van Oranje" tegen, de tentoonstellingen
"Zeeuwse kinderen in klederdracht" en "Rokende Zeeuwse kinderen in
klederdracht" (ansichten uit de collectie Hans Lindenbergh), de tentoonstelling
"Poëzie op katoen", vrijmarkt, teksten op spiegeltjes in het water, straatacts
en de mogelijkheid tot schilderen.
Bij de Stenen Brug was er de voor-onthulling van een werk in r.v.s. van Jack Willemsen.
Een vertegenwoordigster van de organiserende Vereniging...Rondom de Stenen Brug zette ook
Jan Valkier in het zonnetje voor zijn inzet gedurende 30 jaar voor de oranjefeesten.
Evenals voorgaande jaren was er de lampionoptocht en waren er de optredens van showkorps
Excelsior en jeugdkorps Confetti.
30-04-00
De actie No Kitchen United® door MPD Export vond plaats in café Baarends, waar voor de
gelegenheid de biljarts omgevormd waren tot grote tafels. Ook de achterentree had een
kleine gedaantewisseling ondergaan. De clown van McDonalds en de leeuwen van Nian Hao uit
de tentoonstelling VERplaatsingen flankeerden de deur (waardoor ook de kleine carroussel
weer meedeed, die er nog stond van de vorige dag). De gasten die werden verwelkomd door
Esther Plomp en Pieter van der Werf van MPD Export en plaatsnamen achter de met wit
damastpapier gedekte tafels, werd eerst gevraagd hun gebied af te bakenen met viltstift.
Daarna konden zij een eigen sfeer creëren door te kiezen uit uitgestalde setjes met op de
Koninginnedag-vrijmarkt verzamelde prullaria en kiezen uit de menukaarten van de
bezorgrestaurants van Goes: Pizza-Express, Du-Jin, Java Palace, De Regenboog, Pizza
Pirelli, Ali Baba en Tel Aviv (en Seven Days). De gasten plaatsten zelf hun bestelling met
een draadloze telefoon. Het wachten was vervolgens op de koeriers. In de loop van de avond
werd de rol van de koeriers steeds belangrijker. Na afloop mochten de gasten de gekozen
prullaria als presentje mee naar huis nemen.
18-05-00
Voorafgaand aan een raadsvergadering bood Reynier de Muynck aan de wethouder van cultuur
een visie op de toekomst van Goes aan: het kunstplan Gronden over of onder het Masterplan.
Deze overhandiging was opgenomen in een sjamanendans met rinkelende klanken. In de mobiele
expositieruimte hingen de noteringen van de tijd die het verschillende mannen en vrouwen
gekost had om van een parkeerterrein naar de Grote Markt te lopen. Aansluitend video in de
gratis mobiele minibioscoop met fragmenten uit 1938 van Goesenaren in Goes.
29-05-00
Op een maandag hingen op de grasveldjes van de vier rotondes in Goes ondergoed en lakens
te drogen. Maandag Wasdag.
01-06-00 ~ 07-10-00
In de Zusterstraat, ongeveer waar vroeger de winkels van Bakkertje Bak en groentehandel
Fokke waren, plaatste Guda Koster tegen de Heilige Maria Magdalenakerk een beeld.
Vormgegeven als een alledaagse bouwsteiger, zoals die bij de andere Maria Magdalenakerk
ertegenover te vinden zijn, maar volgehangen met lampen. De 'lampenwinkel' brandt enkele
uren per dag. Dit was Guda Kosters antwoord op het concept BYzonder ALLEdaags ...
VERplaatsingen.
06-06-00 ~ 07-06-00
Eerstejaars leerlingen Uiterlijke Verzorging (kappen/visagie) van het ROC volgden de
crossmodule VERplaatsingen. In acht bijeenkomsten werkten ze toe naar een videoproductie
waarin zij zelf te zien zijn. Als voorbereiding maakten de deelnemers foto's, poseerden
zij voor pasfotoautomaten en bewakingscamera's, traden ze als model op in een
modereportage, volgden ze drama-instructies, maakten ze decoraties en het geluid voor de
video. Identiteit en imago en de spanning tussen openbaar en privé stonden centraal in de
lessen. De eindpresentatie was in de aula van het schoolgebouw. Twee schuttingen met
affiches van de modepresentatie vormden een looppad naar een videoprojectie en verdeelden
de ruimte in een streng gedeelte (met donkergroene lange tafels, opgesteld volgens
Bierstube-model) en een vrolijk gedeelte (oranje ronde tafels, snoep, attributen en foto's
van de leerlingen). De lichtkrant die normaal de roosterwijzigingen doorgeeft, liet de
tekst zien: 'je verplaatst je. van a naar b. van hot naar her. elke dag weer. niets
bijzonders. soms verplaats je je alleen in gedachten. naar een vakantiebestemming. of bij
een speciaal iemand. in een andere tijd. soms verplaats je je in een andere persoon. en
soms verplaats je gewoon een voorwerp. heel alledaags'. Deze tekst was een vertaling van
het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen naar de Kunstbende-module
VERplaatsingen. Tijdens het woordje van de gedeputeerde van cultuur klonk carillonmuziek.
08-06-00
De video van de Kunstbende werd in de gratis mobiele minibioscoop op de Grote Markt
vertoond. Vlakbij, geprojecteerd op de muur tegenover Queensburger, werd als videograffiti
een ander Kunstbende-project getoond: een manipulatie van de reactie van twee leerlingen
in de Omroep Zeeland-reportage op de vraag wat de Kunstbende-lessen met hun opleiding te
maken hadden, getiteld 'Ik zou 't niet weten / Ik zou 't ook niet weten'.
09-06-00 ~ 29-07-00
'Rood met Groen is Boerenfatsoen' was de titel van de tentoonstelling die studenten van de
afdeling mode van de Academie Sint-Joost in het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland
maakten. Er waren ongeveer vijftien ontwerpen gemaakt op transparante lichtgewicht torso's
hangend aan het plafond. Onder elk kledingstuk was een vierkante meter grasmat gelegd. Op
de muren waren vierkante op multiplex geplakte foto's te zien met details van de
kledingstukken op de blote huid. Rood en groen overheersten vanzelfsprekend. Maar er waren
ook andere kleuren, en er was zeer veel hemelsblauw op muren en schotten. De
kledingstukken die vaak het midden lieten tussen gewaad, shawl of jurk, waren geplooid en
gesneden naar het voorbeeld van details in het Zeeuwse boerengoed. De studenten hadden
zich laten inspireren door de textielcollectie van het museum en het concept BYzonder
ALLEdaags ... VERplaatsingen.
11-06-00
Voltooiing van de Vierschaar op de Grote Markt, een beeld met vier ploegscharen op vier
stalen balken en een ondergrond van mintgroene vierkante betonnen plaat. Twee diagonalen
doorkruisen het vierkant. Dit beeld verwijst naar de rechtspraak van vroeger in het
stadhuis en is bedoeld als podium voor kunstenaars. Eén vierkante meter van de
ontmoetingsplaats van Goes is hiermee gereserveerd voor de beeldende kunst.
15-06-00
Een filmpje over het werk van Denz de Kroon werd vertoond in de gratis mobiele
minibioscoop op de Grote Markt. Het was een registratie van een installatie met beeld en
geluid die in de voormalige Prins van Oranje/G2A te zien was geweest. Tegelijkertijfd vond
een politieke actie plaats, waarbij een mobiel hulpnummer voor jongeren geïntroduceerd
werd. Op de muur tegenover Queensburger als videograffiti de film 'My life' waarin de
Goese jongere Lily Yan laat zien hoe zij haar haar afknipt.
19-06-00 ~ 18-08-00
De Kamerjas van Jeannette van Raaij was in de ABN.AMRObank te zien: uitgevoerd in wit
lakleer, met daarin genaaid een poeftafel en een bank; bijbehorend een opklapkapstok,
damestas en mantelpakje.
20-06-00 / 27-06-00
Zeeuwse hemdjes op de dinsdagmarkt. Leerlingen van Ter Welle boden de oude Zeeuwse
onderhemdjes voor meisjes en vrouwen (met veiligheidsspelden dichtgemaakt en daarmee
berekend op de groei) als patroon te koop aan.
22-06-00
In de mobiele minibioscoop vertoning van een video-animatie naar de strips van Joe
Madureira door de Goese jongeren Joost en Frerik.
Videograffiti op de muur tegenover Queensburger was er ook weer: een film van de Goese
jongere Gijs, die vissen als onderwerp had gekozen.
24-06-00
De actie Sint-Jansdag werd toegevoegd aan het programma van Kade Klassiek. De dag begon
met audiograffiti: om 8.00 uur werd zes minuten lang hanengekraai via Radio Goes
verspreid. Terwijl op het podium in het water van de haven afwisselend dans en jazz werd
uitgevoerd en een enkel klassiek instrument werd bespeeld, was aan de andere kant van het
water in de gratis mobiele minibioscoop een videotuin ingericht. Verse graszoden op de
vloer, en hier een daar een plantje bloeiend of niet-bloeiend Sint-Janskruid. Het was de
hele dag regenachtig, maar soms brak de zon opeens met scherpte door. Gele transparante
stippen op de ramen van de huizen rond het podium en de wagen verwezen naar zonnestralen.
Sint-Jansdag valt omstreeks de zonnewende. 24 Juni, de geboortedag van Johannes, is
traditioneel de dag waarop het dan in bloei staande Hypericum Perforatum geoogst werd. Het
kruid maakt gevoeliger voor zonlicht. De rode stipjes op het gele bloempje werden in
verband gebracht met het bloed van Christus. Een ander gebruik in Goes was om op
Sint-Jansdag grote vuren te stoken, waar de koeien en kalveren doorheen gejaagd werden.
Als reiniging.
In de sanitaire ruimte van de stadshaven klonk de compositie 'Groeigeluiden' van Sjoerd
Borkent. In Wassalon Delta waren de rode wasemmers en wasmachineruitjes in gelid
opgesteld. Dit hoorde ook bij 'Fris en Zonnig' van Karin Keijzer, evenals de gele
kijkertjes met gele glazen aan een waslijn op een plek die een goed uitzicht op het
drijvende podium bood. Vooral de kijkertjes op kindhoogte werden gebruikt.
In de videotuin konden de films 'De Tuin' van Dan Geesin & Esther Rots en 'Blood
Blosom' van Merel Mirage bekeken worden. 's Avonds overigens ook het EK-voetbal, waarbij
zich momenten voordeden dat het gras op het scherm en het gras op de vloer samenvloeiden,
bijvoorbeeld het moment dat de spelers vanuit de catacomben het veld op renden aan het
begin van de wedstrijd. De videotuin was het populairst bij jongens van ongeveer 10 á 12
jaar.
25-06-00 ~ 28-06-00
In de haven was borrelend water te zien. Bordjes op de kade vermeldden de tekst
'Naborrelen'.
26-06-00 ~ 07-10-00
De reactie van Hein Verwer op het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen is in de
hele stad te vinden. Hij koos citaten uit 'De Teegenwoordige Staat van Zeeland' van Is.
Tirion (18e eeuw). Op kleurig gestreepte borden die als reclameborden om lantaarnpalen
zijn bevestigd, kunnen passanten lezen in welke jaren zich belangwekkende gebeurtenissen
in Goes hebben voorgedaan. Elk affiche heeft zijn eigen jaartal. Het centrum van deze door
de stad uitwaaierende borden is in de Manhuistuin, waar de verschillend gekleurde strepen
terugkomen in vaandels uit de ramen van het voormalig manhuis en in de spijlen van de
muziektent.
01-07-00 ~ 31-08-00
Persfotograaf Ruben Oreel maakte tijdens het traditionele ringrijden op Walcheren een foto
van een inkijkje onder een Zeeuwse rok. Te zien in vijf vitrines in de Lange Kerkstraat en
Lange Vorststraat.
01-07-00
De mannen van de klapbank, meestal te vinden aan de westzijde van de Grote Markt, zaten
voor de gelegenheid op een bank op het mobiele podium. Zij bespraken als voormalige
zakkensjouwers onder aanvoering van Adrie Burgs de arbeidsomstandigheden van vroeger aan
de kade en spreidden hun visie over het masterplan van de gemeente ten toon.
01-07-00
Gyz, afstuderend aan de Rotterdamse Willem de Kooning academie, afdeling mode, maakte de
film K.N.M.I. (Kunnen Niet Meer Identificeren) over mechanismen in de modewereld. Vertoond
in de mobiele minibioscoop.
24-07-00
Voltooiing van de Waag, podium voor kunstenaars op de Grote Markt, vóór het recent
gesloten Chinese restaurant. Dit beeld, samengesteld uit de J.P. Hopmanspaal en elementen
van marktkramen, werd geplaatst bij de plek waar vroeger handelsgoederen werden gewogen.
25-07-00 ~ 07-10-00
In de Zusterstraat plaatste Fabian Luyten het beeld Paviljoen 1 vóór het museum als
reactie op het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen. Het beeld vergelijkt de
schaalverhouding van een schilderij, sculptuur en paviljoen: het is te groot als
sculptuur, te klein als degelijk paviljoen. Rond een glanzend zwart vlak is een
driehoeksconstructie gebouwd. Het glanzende vlak is naar de gevel van het museum gericht,
zodat er een nieuw soort binnenruimte ontstaat en passanten zich in een fractie van tijd
in het museum gespiegeld zien. De passant kan ook het parcours in het paviljoen nemen.
Naarmate hij de scherpste zijde van de driehoek nadert, ziet hij zichzelf scherper en
scherper. Aan deze hoek is een smalle doorgang maar de achterzijde. Vanaf nu kan de
ruimtelijke notie beginnen over een voorkant of achterkant, een buitenkant of binnenkant.
03-08-00
Try out van het concert Morphosis voor beiaard en elektronica, met tape en real time
bewerkingen van de klokkenklank, door Sjoerd Tamminga en Jorrit Tamminga. Het publiek
beluisterde het concert vanaf de Zusterstraat, daarbij veelal omhoog kijkend naar de Grote
Kerk. Vogels reageerden massaal op de klanken. Ze bewogen zich tussen de kerktorens,
afwisselend uitzwermend en weer landend.
11-08-00 ~ 17-08-00
Op de kermis stond een donker doolhof waarin zich het Goesche wondermeisje bevond, een
ansicht uit circa 1910 in een verlicht kijkkastje. Het wondermooie gezicht van het meisje
trekt eerst de aandacht, daarna valt de blik op de wonderlijk misvormde handen. Als
takken. Het doolhof stond er onbeheerd, wat zo nu en dan achterlating van attributen en
intieme handelingen van het publiek opleverde.
19-08-00 ~ 07-10-00
Jeannette van Raaij koos het consistoriepleintje tussen het Kattenstraatje en de Grote of
Maria Magdalenakerk voor haar reactie op het concept BYzonder ALLEdaags ...
VERplaatsingen. Drie gedaantes plaatste zij er, gewaden zonder lichaam. Een geënsceneerde
situatie van uniformen en/of klederdracht in bewegingsstand. Een paars losstaand
kledingstuk van versterkt nylon geeft de indruk van een beweging over het pleintje. In
twee nissen van de kerk hangen gedaantes van bruin skai.
19-08-00
De genodigden van de Zomeruniversiteit passeerden de mobiele expositieruimte, waarin nu
het doolhof met het vanitas-stilleven 'In Uw Ogen / Gij zijt mijn' in het kijkkastje te
zien was: een schedel, spiegel op ooghoogte en, uit de collectie van het museum, een pijp,
zandloper en speelkaart harten zeven.
19-08-00
De genodigden van de Zomeruniversiteit vormden het gevolg van Jeannette van Raaij, die
zich in de Kamerjas verplaatste vanaf de Singelstraat, door de Korte Kerkstraat naar het
Stadhuis op de Grote Markt. Op de markt ontdeed zij zich van de jas en nam plaats in het
bankstel. Onder de jas droeg zij een bijpassend mantelpakje met zwarte trui, kousen en
schoenen. Het gevolg trad het stadhuis binnen, waar Ineke Otte een loper van witte lakstof
had uitgelegd. De deur die gewoonlijk de entree naar de trouwzaal is, bleef gesloten. Het
gevolg trad via de zij-ingang de trouwzaal binnen, daarbij een hoge lichte sluis passerend
die ontstaan was door witte linten die vanaf het hoge glazen torentje naar beneden
bungelden. De kamerjas was inmiddels achter de deur gelegd.
19-08-00
Terwijl de bezoekers van de Zomeruniversiteit in de trouwzaal plaatsnamen op de stoelen,
die voor de gelegenheid omgedraaid waren richting de deur die normaal de entree is, werd
op een jaren zestig pick-up het vrolijke liedje 'I'm gonna get married' van Lloyd Prince
gedraaid. Door de omkering van de stoelen was de situatie ontstaan dat de sprekers achter
het gietijzeren hek stonden met de rug naar de deur waarachter zich de jas bevond. Een
enkele laatkomer maakte nog zijn of haar entree en de sprekers deden hun zegje over het
onderwerp VERplaatsingen vanuit hun vakgebieden (kunstbeschouwing, geschiedenis van Goes,
natuurkunde, internet, het weer, filosofie) en beeldend kunstenaar Didier Volckaert uit
het verdrietige buurland draaide het singletje België van Het Goede Doel. Een leerzame
middag.
20-08-00
Harmen de Hoop bracht op een warme zondagmiddag in de stadshaven het sculptuur van levende
mensen 'The Good Life' tot stand als reactie op het concept BYzonder ALLEdaags ...
VERplaatsingen. Asielzoekers waren samengebracht in een houten zeilbootje, tussen
voornamelijk witte polyester motorjachten. Zij aten chips, Turks brood en tonijnsalade en
dronken cola en vruchtensap. R&B-muziek schalde over het water. Passanten keken toe.
22-08-00 ~ 07-10-00
De Kamerjas van Jeannette van Raaij vond een nieuwe plaats in de ruimte van de
Kunstuitleen.
23-08-00 ~ 07-10-00
Sylvia B. maakte tekeningen bij collectiestukken van het Museum voor Zuid- en
Noord-Beveland en antiekhandel Van der Schraaf. Ze koos een vijftiende-eeuwse houten trip,
een miniscuul porseleinen poppetje met echt haar, een bloedkoralen ketting en de
eeuwenoude boom in de manhuistuin. De tekeningen werden, in de nabijheid van de het object
van inspiratie, geplaatst achter ramen van het voormalige manhuis, het voormalige
zwarte-zusterklooster en de antiekhandel. Dit was haar reactie op het concept BYzonder
ALLEdaags ... VERplaatsingen.
24-08-00 ~ 30-09-00
Van Marnix de Nijs werden een kogelvrije slip en korselet geplaatst bij de lingeriewinkel
Livera aan de Grote Markt. De lingerie is gemaakt van 23 lagen Kevlar en biedt volgens de
normen van het National Institute of Justice uit de VS bescherming tegen de kogels kaliber
.44 magnum, SWC lead 10.20 gram en kaliber 9 mm, Full Metal Jacketted 8.00 gram.
26-08-00
Het derde doolhof in de mobiele expositieruimte was interactief. Een televisietoestel op
het terras van café Matisse toonde live wie zich in het doolhof voor de camera liet
zien.
26-08-00 ~ 16-09-00
Hans Wilschut, ook een van de kunstenaars die was gevraagd te reageren op het concept
BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen, had Goesenaren opgeroepen een foto in te leveren
van een plek in Goes die voor hen een emotionele waarde had. Hij zocht deze plekken op en
fotografeerde ze vanuit zijn visie. Bij elkaar geplaatst vormden ze een tentoonstelling in
de Galerie van den Berge.
01-09-00 ~ 07-10-00
Guda Koster bracht nog een tweede beeld tot stand binnen het concept BYzonder ALLEdaags
... VERplaatsingen. Bij Modehuis Bliek plaatste zij, temidden van de 'alledaagse' kleding,
een rek met een collectie kleurige papieren vestjes, broeken en jurken.
02-09-00
In de mobiele atelierruimte op de Grote Markt schilderden kunstenaars van Galerie de Kaai
samen aan een groot schilderij. Beeldend kunstenaar Willy de Houck had ook een deel voor
zijn rekening genomen. Passanten mochten meeschilderen.
09-09-00
Op Open Monumentendag voegde BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen vijf punten toe aan het
algemene programma. Bezichtiging met geluid was er in het rioolzuiveringsgebouw aan de
Zuidvlietstraat en in de voormalige ambachtschool/drukkerij Ooterbaan. Voor het gebouw
waar het rioolwater van alle huishoudens in Goes samenkomt, maakte componist/sonoloog
Jorrit Tamminga de compositie Rioolgeluiden. Het geluid combineerde met de machine in het
gebouw, die op onaangekondigde momenten aanslaat. De voormalige ambachtschool was door de
componist/sonoloog Edwin van der Heide ingericht als geluidslabyrint. Bezoekers liepen met
koptelefoon en ontvanger met antenne door het hele gebouw en beluisterden zo de
interactieve compositie 'Fetch'. Buiten, in de mobiele expositieruimte was in het vierde
doolhof de expositie 'Jongens van de ambachtschool' te zien: klassenfoto's met leerlingen
die het gebouw in de loop der jaren bevolkt hadden. Bij de Grote of Maria Magdalenakerk
was het beeld Kerktuin Arcadia/mobiele grasmat te zien, vormgegeven door Karin Keijzer.
Vroeger was de kerk omgeven door groen, dit beeld werd weer in herinnering gebracht. De
naam Arcadia betekent 'landschap van vrede en onschuld'. Vier grote stoelen, rustplaatsen,
verwezen naar de graven die vroeger onder het gras lagen. Open Monumentendag was tevens de
aftrap van de actieweek.
09-09-00 ~ 16-09-00
De actieweek had acht dagen. Elke dag gebeurde er iets anders. De zondag was een warme
dag, een mooie dag voor 't Goese Sas, maar niet voor het gras bij de kerk. De brandweer,
die uitgerukt was voor een snel geblust autobrandje in Goes-Zuid, nam het sproeien van de
grasmat mee. De actieweek was een week vol actie, promotie en aanbiedingen. Vanuit het
tijdelijke reisbureau verplaatsingen, dat in Reisburo Rosa was ondergebracht, werden elke
dag nieuwe routes in de omgeving aangeboden. Wandel- of fietsroutes, zoals de Route van de
Veronachtzaamde Paadjes. Dit was een route die het mogelijk maakte de mentale wandeling
over de paadjes van Goes na te lopen die een oud-wethouder stadsontwikkeling van Goes in
Duitse gevangenschap maakte. In dezelfde aanbieding, een uitgave van de Ronde van Goes,
zat de route Volg de lijnen van Gronden. Ook de beelden die als reactie op BYzonder
ALLEdaags ... VERplaatsingen in het stadsbeeld opgedoken waren, vormden een route.
De moderoute leidde langs winkels in de stad. Een paar beelden die
erin waren opgenomen, waren al langer te zien, zoals de Kamerjas en de gewaden op het
consistorieplein van Jeannette van Raaij, de papieren kleding van Guda Koster bij Modehuis
Bliek, de kogelvrije lingerie van Marnix de Nijs bij Livera en de foto van Ruben Oreel in
de vitrine van Combi Back. Nieuw in de route waren de zelfmaakmode van de Kunbstbende op
een kledingrek tussen het assortiment van Modehuis Berco, op een schutting bij Livera op
de Grote Markt de affiches waarin de leerlingen poseerden in de jurkjes, de jurken van
Karin Keijzer die in de actie VERplaatsingen op 29 april ontstaan waren bij C&A, het
Zeeuwse hemdje uitgevoerd in filterzakjes door Jacqueline Traanman bij Hot Legs, een jurk
van zeewier uit de streek bij Van der Schraaf in de Magdalenastraat en de Walcherse
klederdracht gezien door een stereoscoop uit circa 1900 bij opticien Groeneveld. Wie de
moderoute kocht, kreeg een waardebon, die bij Zeeman ingewisseld kon worden tegen een
patroon voor het echte Zeeuwse hemdje.
Bestaande routes, zoals de afdeling Voorlichting van de gemeente en de VVV die aanbieden,
en een bezoek aan de Manhuistuin om naar het dinsdagse carillonconcert te luisteren, waren
overigens eveneens in het tijdelijke reisbureau te vinden. De meeste routes waren
individueel te volgen, maar ook kon ingeschreven worden voor tochten onder leiding van een
gids, zoals een tocht door nachtelijk Goes voor ouders, een boottocht door het kanaal van
Goes met de spectaculaire speedboat The Lord of the Board (met onder andere een bezoek aan
een kunstwerk-in-wording op het volkstuinencomplex aan de Westhavendijk), en de workshop
'Mooi Winkelen' met beeldend kunstenaar Klaar van der Lippe.
Naast het aanbieden van routes werden ook andere acties voorbereid en uitgevoerd. Op
dinsdag werd de straatsteen die het kruispunt vormt van de lijn van het wegdek en de
zuidwestlijn van Gronden, weggehaald en werd hier een bloeiende plant neergezet. Ook moest
het grasveld onderhouden en besproeid worden. Op donderdag werd met de actie 'Op zoek naar
Jacoba' de Tijdelijke Dependance van het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland in het
voormalige Grand Theater gevestigd. Vrijdag werd Kerktuin Arcadia tot mobiele grasmat
omgevormd: het gras werd overgebracht naar een volkstuin aan de Westhavendijk, waar Karin
Keijzer het werk 'Meubeleiland' to stand brengt. Dit beeld, vanaf het fietspad te zien,
wordt in het voorjaar 2001 voltooid. Het wordt dan opgenomen in het kunstplan Gronden, dat
Goes door lijnen in het wegdek in achten verdeelt.
Het besluit van de actieweek vond zaterdagmiddag plaats met een fotosessie in C&A. De
baljurken van Karin Keijzer werden aangetrokken door drie modellen, dezelfde modellen die
tijdens de Avond van 't Kloppend Hart de bovenlijfjes van de jurken met hun lichaam
gevormd hadden.
09-09-00 ~ 16-09-00
Van achter de met fluoriserende pijlen en actiestickers volgeplakte bouwschutting die rond
de Grote of Maria Magdalenakerk staat opgesteld, konden passanten gekuch opmerken. Met een
echo, zoals dat in een kerk klinkt. Ook in de Lange Vorststraat was audiograffiti te
horen. Via het kanaal dat normaal gesproken de muzak en sinterklaas- en kerstliedjes
uitzendt, was 'Jungle Bungle' van Peter Fengler te horen. Geluiden van vogels,
stadsgeluiden, geluiden van bouwwerkzaamheden, ze gingen volledig in de omgeving op.
Videograffiti was er ook, maar in bescheiden vorm. Een film over drie Goesje
Gothic-meisjes, die onder het toneel van de voormalige schouwburg Prins van Oranje
handelingen uitvoeren met Gothic-attributen, werd op een monitor afgespeeld die voor een
achterraam van een particulier huis in de binnenstad was opgesteld.
16-09-00 ~ 18-11-00
Op uitnodiging van Hans Bommeljé, de vormgever van het drukwerk van BYzonder ALLEdaags
... VERplaatsingen, maakten tien kunstenaars een werk geïnspireerd op een door hem
geselecteerd collectiestuk van het Museum voor Zuid- en Noord-Beveland. Jans Muskee,
Gilles van Sparrentak, André Geertse, Gerard Vogelaar, Theo Jordans, Jeroen Buser, Ramon
de Nennie, Bo de Jong en Spam media (Steen & Theun). De alledaagse voorwerpen die in
de omgeving van het museum bijzonder waren geworden werden weer alledaags of juist
bijzonder gemaakt.
23-09-00
De bezoekers van de VASTstelling waren aan het einde gekomen van hun tocht door het
gebouw. Ze hadden de weerslag van het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen kunnen
waarnemen. Ze hadden het gebouw dat in 1929/30 als ambachtschool gebouwd werd, van onder
tot boven kunnen bekijken. Ze hadden geluisterd naar wat er precies allemaal gebeurd was,
stelden vast wat ze ervan vonden en dat het tijd was om wat te drinken. Straks was er nog
de opening van Marlies Dekkers.
- open einde -
naar top pagina
|