Zomeruniversiteit / VERplaatsing Kamerjas
Up ] KALender ] De Villa ] Trixje ] Kloppend Hart ] Actie VERplaatsingen ] Tentoonstelling ] Koninginnedag ] No Kitchen United ] Masterplan ] Maandag Wasdag ] Guda Koster ] Kunstbende ] Video Kunstbende ] Rood met Groen ] Vierschaar ] Denz ] Kamerjas ] Zeeuwse hemdjes ] Joost&Frerik ] Sint-Jansdag ] Naborrelen ] Hein Verwer ] Klapbank ] Gyz ] Ruben Oreel ] Waag ] Fabian Luyten ] Morphosis ] Doolhof ] Doolhof II ] Jeannette van Raaij ] [ Zomeruniversiteit / VERplaatsing Kamerjas ] Harmen de Hoop ] Sylvia B. ] Marnix de Nijs ] Doolhof III ] Hans Wilschut ] Guda Koster II ] Galerie de Kaai ] Open Monumentendag ] Actieweek ] Audiograffiti ] Hans Bommeljé ] VASTstelling ]
 

19-08-00 BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen
Zomertentoonstelling Goes 2000

De genodigden van de Zomeruniversiteit, onderdeel van het concept BYzonder ALLEdaags ... VERplaatsingen, vormden het gevolg van Jeannette van Raaij, die zich in de Kamerjas verplaatste vanaf de Singelstraat, door de Korte Kerkstraat naar het Stadhuis op de Grote Markt van Goes. Op de markt ontdeed zij zich van de jas en nam plaats in het bankstel. Onder de jas droeg zij een bijpassend mantelpakje met zwarte trui, kousen en schoenen. Het gevolg trad het stadhuis binnen, waar Ineke Otte een loper van witte lakstof had uitgelegd. De deur die gewoonlijk de entree naar de trouwzaal is, bleef gesloten. Het gevolg trad via de zij-ingang de trouwzaal binnen, daarbij een hoge lichte sluis passerend die ontstaan was door witte linten die vanaf het hoge glazen torentje naar beneden bungelden. De kamerjas was inmiddels achter de deur gelegd.

Terwijl de bezoekers van de Zomeruniversiteit in de trouwzaal plaatsnamen op de stoelen, die voor de gelegenheid omgedraaid waren richting de deur die normaal de entree is, werd op een jaren zestig pick-up het vrolijke liedje 'I'm gonna get married' van Lloyd Prince gedraaid. Door de omkering van de stoelen was de situatie ontstaan dat de sprekers achter het gietijzeren hek stonden met de rug naar de deur waarachter zich de jas bevond. Een enkele laatkomer maakte nog zijn of haar entree en de sprekers deden hun zegje over het onderwerp VERplaatsingen vanuit hun vakgebieden (kunstbeschouwing, geschiedenis van Goes, natuurkunde, internet, het weer, filosofie) en beeldend kunstenaar Didier Volckaert uit het verdrietige buurland draaide het singletje België van Het Goede Doel. Een leerzame middag.


IN UW OGEN

Wat is verplaatsing?

Welk belang hecht u aan een waarneming?

Waar botst uw opvatting met een waarneming?


VERplaatsing van Kamerjas Jeannette van Raaij van ABN.AMRO bank naar stadhuis.


Zomeruniversiteit Goes 2000
Trouwzaal Stadhuis
Visies van o.a.: Nico Out (kunstbeschouwer), Frank de Klerk (directeur Museum voor Zuid- en Noord-Beveland), Didier Volckaert (beeldend kunstenaar), Jos Broeke (meteoroloog), Ab van de Ven (natuurkundige), T.J. Bouman (uitgever) en Open Microfoon.


"Het weer is altijd in beweging. Wind is niet anders dan zich verplaatsende lucht. Depressies en hogedrukgebieden verplaatsen zich door de aardse atmosfeer; gebieden met mist, wolkenvelden worden door de wind verplaatst. Rond de aarde kronkelen straalstromen waarin luchtdeeltjes met snelheden tot 200 of 300 kilometer per uur verplaatst worden."
Jos Broeke, meteoroloog

"Verplaatsing betekent voor mij verplaatsing in tijd. Bij een museumvoorwerp wordt je gedwongen om je te verplaatsen in de tijd waarin het gemaakt is. Hoe kwam het tot stand, waar is het gemaakt, waarom. Op welke wijze is het gebruikt, wie heeft opdracht gegeven, welke ambachtsman of kunstenaar heeft het tot stand gebracht. In welke tijd heeft het gefunctioneerd, is het een uniek voorwerp of is het in serie gemaakt. Op welke wijze is het in de tijd dat het gemaakt is gewaardeerd, hebben er veel mensen, of generaties mee gewerkt of van kunnen genieten, is het in de familie als erfstuk gebleven, heeft het eeuwenlang tot de bezittingen van een vereniging of organisatie behoord. Voor de meeste van deze vragen moet je jezelf in vroeger tijd verplaatsen. Bij gebrek aan een tijdmachine dien je een beeld te vormen uit literatuur, archieven, met afbeeldingen, eventueel muziek, of ter plaatse kijken waar een voorwerp gebruikt is geweest."
Frank de Klerk, Directeur Museum voor Zuid- en Noord-Beveland

info(at)stichtlicht.nl